קליניקה: צפון תל אביב

א - ה בין השעות 22:00 - 09:00
יום ו בין השעות 15:00 - 09:00

ייעוץ שינה

אם הגעתם לכאן זה סימן שאתם בעיצומו של אתגר מרכזי בחיי הורים לתינוקות ולילדים בגיל הרך – שינה! 

פנייה לקבלת עזרה מקצועית היא לא עניין של מה בכך, יש הרבה קולות בעד ונגד, יש הרבה ידע ברשת על שיטות ואמצעים לטפל בבעיות שינה של תינוקות וילדים, יש הפחדות, יש ביקורת רבה על אסכולת אימוני השינה ואפילו זלזול ביועצות שינה, ויש את הקול הפנימי שלך שאומר לך "איזו מין אמא אני שלא יודעת להסתדר לבד" או "מה יגידו עלי" ומצד שני יש מציאות שבה את נמצאת מתוסכלת, חסרת אונים, מותשת וליטרלי זקוקה לעזרה. אבל אם כבר הגעת עד פה, בואי תקדישי את הדקות הבאות לקריאה מעמיקה כדי שתוכלי באמת לקבל החלטה מושכלת. הרי אחרי הכל, את יודעת הכי טוב מה נכון לך!

מה זה ייעוץ שינה?

ייעוץ שינה הוא למעשה הדרכה להורים לגבי התנהלות הרגלי השינה של ילדם, בין אם הוא תינוק ובין אם הוא ילד בגילאי גן או בית ספר.

ההדרכה להורים משתנה כשמדובר על תינוק עד גיל שנה וחצי ומגיל שנתיים בערך. בגיל הינקות הצרכים הם אחרים ובגיל הפעוטות הצרכים משתנים ונכנסת למשוואת הטיפול בילד גם הצורך בהצבת גבולות ובחינוך לערכים ולסדר. מה שאצל תינוק בן יומו לא קורה עדיין, הורים לא צריכים להתעסק בחינוך בגיל הינקות. 

ייעוץ שינה מבוסס על אורח החיים של בני הבית, נסיבות חייהם, הסיפור האישי, הצרכים האישיים שלהם, הכל נלקח בחשבון ותוכנית העבודה שההורים מקבלים מיועדת ותפורה בדיוק למידותיהם ולצרכיהם. 

שינה של תינוקות 

כשתינוק רך נולד הוא לא מבדיל בין לילה ליום, פשוט כי אין לו את ההורמון שנקרא "מלטונין" שעוזר כדי להבדיל בין יום ולילה ובזכותו אפשר לעשות סדר יום. סדר יום זה התשתית לעבודה על הרגלי השינה של תינוקך, בלעדיו לא ניתן לקיים סדר יום. לכן, אסכולת ייעוץ השינה מגיל אפס ועד גיל חמישה חודשים לא רלוונטית, אימון לשינה לפני הבשלות הפיסית הוא מיותר ולא ישים לאורך זמן. הבשלות הפיסית הזו קורת סביב גיל 4 חודשים פחות או יותר. עד אז אין טעם לעבוד על הרגלי השינה כי אין שום אינדיקציה להתבסס עליה. 

תינוקך זקוק תמיד לקרבתך, לחומך, למענה המהיר שלך לצרכיו הפיסיים, הריגשיים וגם ההתנהגותיים. אל תפחדי "לפנק אותו". ההגדרה של לפנק היא לעשות למישהו משהו שהוא יכול לעשות בעצמו". האם תינוקך יודע להרגיע את עצמו? – עוד לא! ולכן את לא מפנקת אותו כשאת עוזרת לו להירגע ולהיכנס למוד שינה. אפשר לומר שזהו תפקידנו כהורים – לעזור לילדים שלנו ולא לעשות במקומם. לכן בייעוץ שינה אני מלמדת אתכם, ההורים, להרגיע את הילד ולעזור לו להיכנס לשינה ולא להרדים אותו. 

ייעוץ שינה – באיזה גיל אפשר להתחיל?

ייעוץ שינה יכול להינתן מגיל חמישה חודשים ומטרתו להעניק לכם ולתינוקכם סדר יום, זמני האכלה ושינה ברורים, הירדמות עצמאית של הילד ללא כל גורמי תלות ושינה רציפה, למעט התעוררות להאכלות אם יש צורך, בזמנים קבועים. הכלים שתקבלו הם לא כלים חד פעמיים אלא כלים לטווח ארוך כולל מה עושים כשיוצאים משיגרה: בקיעת שיניים, מחלה, הסתגלות למסגרת חינוכית, הולדת אח.ות חדש.ה, ואיך חוזרים לשיגרה. כך שהכלים שלמדתם הם שלכם! אתם יועצי שינה הכי טובים לילד שלכם!

שינה של פעוטות

אט אט התינוק שלך גדל והופך לפעוט, הוא מתחיל לדבר פה ושם, הוא מתנהג בעצמאות יותר ויותר, למשל הולך, מבקש לאכול לבד ועוד. זה הזמן שבו השינה וההירדמות העצמאית הופכת להיות נדבך עוד יותר חשוב בחייו, הוא מתפתח ועובר לשלב הנפרדות, שלב פסיכולוגי שבו הילד שואף לעצמאות ולאוטונומיה. אימון לשינה בשלב הזה מאתגר את ההורים היות ונדרשים להצבת גבול בכל הנוגע לסדר היום ולהרגלי השינה של ילדם. או אז אפשר למצוא הורים שמספרים על קושי בענייני השינה אבל מגלים שהסמכות ההורית שלהם לא חזקה מספיק ואז אפשר לקבל מעבר להדרכה ספציפית על השינה גם הדרכה על איך, מתי ועל מה מציבים גבולות ולהתחזק במובן הזה. 

אילו שיטות יש בייעוץ שינה?

בגדול יש שתי אסכולות מובילות: האחת דורשת מההורים ללמד את הילד שינה עצמאית בלי להגיע לבכי של מצוקה, וכמובן עם מענה תמידי לבכי של הילד. האסכולה השנייה דורשת מההורים ללמד את הילד שינה עצמאית גם במחיר של בכי מצוקתי, כל שיטות הבכי המתוזמן למיניהן, גורמות לנזק ריגשי בהמשך הדרך. חישבו על זה רגע! – כשתינוק בוכה הוא במצב לא מאוזן, הגוף שלו נכנס לסטרס, הגוף שלו מפריש הורמונים של אדרנלין וקורטיזול. האם אפשר להירדם ככה??? חד משמעית לא! הן עובדות לפעמים כשיש הורים שמצליחים להתעלם מהבכי של התינוק, נכון, זה יכול לעבוד. השאלה מה לימדנו את הילד שלנו, האם לימדנו אותו להפנים הרגלי שינה ולהירדם בכוחות עצמו מתוך תהליך למידה או לימדנו אותו להירדם מחוסר אונים, לעשות shut down לעצמו וללמוד שבעולם לא תמיד יהיה מי שיתן לך מענה ושאין על מי לסמוך, כי אם אני לא יכול לסמוך על הוריי שייענו לי אז איך אוכל לסמוך על העולם. ממליצה לקרוא על  "תאוריית ההתקשרות" התומכת בטענתי זו.    

בכי התינוק הוא אמצעי להביע את קולו, זה האופן שלו לתקשר עם הסביבה: קר לי , רע לי, אני רעב, אני מוחה, אני דורש וכו'. אין מצב שלא נתייחס לקול של הילד! אם הוא בן חצי שנה או בן שנתיים או בן שתיים עשרה – תמיד נתייחס בכבוד לקולו של הילד. ההורים הם ייצוגים של העולם עבור התינוק, כשאנו נענים לבכי הילד אנחנו מלמדים אותו שיש על מי לסמוך בעולם. 

לכן, לגירסתי, אפשר לעשות תהליך של ייעוץ שינה בלי להגיע לבכי של מצוקה והכי חשוב עם מענה לבכי! נכון, זה אמנם לוקח יותר זמן מתהליך של ייעוץ שינה באמצעות בכי מתוזמן, אבל זה שווה כי ההרגלים שנלמדים אצל הילד מופנמים לטווח ארוך יותר ולמסוגלות גבוהה הרבה יותר בעתיד.

איך נדע מתי לפנות לייעוץ שינה?

אם אתם חווים תסכול, אכזבה, חוסר שינה מוגזם, חיכוכים בזוגיות על רקע השינה של הילד.ים. 

הילד שלכם לא נינוח, עצבני, לא ישן מספיק ביום, לא ישן בלילה, רצף השינה שלו נקטע, 

קשה לכם עם הבכי, לא מצליחים להרגיע את הילד ולעזור לו להיכנס לשינה, אתם מנענעים, קופצים, נוסעים, הולכים ועוד פעלים למיניהם כדי לעזור לו.ה להירדם, יש התעוררויות מרובות בלילה שלא רק לצורך אוכל,

אלו הסימנים שצריכים לעודד אתכם לרצות לטפל במצב! הגיע הזמן לקבל עזרה מקצועית!

מהו תהליך הייעוץ?

ברבות השנים הבנתי שלהורים אין סבלנות לתהליכים ארוכים ומתישים והם רוצים לקנות ידע כאן ועכשיו, לכן התהליך איתי כולל פגישה פרונטלית חד פעמית של שעה וחצי ולאחריה ליווי לפי צורך. מה זה אומר? – אני מעבירה לכם את כל הידע לגבי סדר יום, אופן ההרדמה, שלבי העבודה על הירדמות עצמאית של ילדכם, מה עושים שיוצאים משיגרה ואיך חוזרים לשיגרה, כל מה שתצטרכו ותרצו לדעת וכמובן באופן שיהיה מותאם לצרכים ולאורח החיים שלכם. אתם יוצאים מהפגישה אחרי שהקלטתם את המפגש ו/או כתבתם אותו ויש לכם את כל הידע אצלכם, אתם מתחילים לעבוד לפי התוכנית, בדרך עולות שאלות ממוקדות, צורך בדיוק של דברים, קורה משהו שלא תכננו וצריך לשנות משהו – אני איתכם! תוכלו להתייעץ איתי ולהיות בקשר לפי הצורך שלכם. יש משפחות שהכל עובד על פי התוכנית ואין צורך בהתייעצויות בזמן התהליך ויש משפחות שזקוקות ליותר תמיכה ריגשית או להתייעצויות באופן תדיר יותר – בשני המקרים תקבלו ממני שירות מלא! 

תהליך הייעוץ כולל  מספר שלבים:

שלב השיחה הראשונית – שיחה שבה תעלו את הקשיים ואני אאבחן מה ואיך צריך לקרות התהליך, נבין יחד את הצרכים שלכם ונעשה תיאום ציפיות ביננו. לאחר מכן נקבע פגישה פרונטלית.

השלב השני – אשלח אליכם למייל שאלון ייעוץ שינה ובו מספר שאלות חשובות שנותנות לכם ולי הבנה מהיכן נובעת הבעיה וכיצד יהיה נכון לטפל בה. קרו מקרים בהם השאלון החוויר כי הבעיה של השינה קשורה דווקא לחרדת נטישה של התינוק או לפחדים של הילד ואז נשנה את כיוון העבודה. אני אקרא את השאלון בעיון, אנתח אותו לקראת פגישתנו ואכין תוכנית עבודה המותאמת לכם במיוחד. לעיתים התוכנית תכלול את כל חמשת השלבים ולעיתים רק שלושה או ארבעה. כאמור, זה תלוי בעומק הבעיה ובמשך הזמן שהיא נמשכת ובעיקר במסוגלות ההורית שלכם.

השלב השלישי – נקיים פגישה פרונטאלית בת שעה וחצי. בפגישה נעמיק בהבנת המקור לבעיה ומשם נתקדם אל הפיתרון מתוך תוכנית העבודה הייחודית שאכין לכם. התוכנית כוללת זמני האכלה ושינה, סדר יום מובנה, עקרונות של 'עשה' ו- 'אל תעשה', כללים לשמירה על הרגלי השינה החדשים לאורך השנים הבאות. 

השלב הרביעי –  ליווי ותמיכה לפי הצורך –  אתם  שומרים על קשר טלפוני איתי בשעות שקבענו מראש, אפשר גם במיילים או בתכתובת הודעות. בכל שבוע נתקדם בשלבים עד להשגת התוצאה הרצויה לפי מה שהגדרנו יחד. 

תוך כמה זמן רואים תוצאות?

תהליך ייעוץ השינה הוא תהליך נבנה ודורש סבלנות. השבוע הראשון הוא בדרך כלל מאתגר ולאחר מכן כבר מתחילים לראות שיפור, קצת בכל יום. לרוב, התהליך כולו לוקח בין שלושה שבועות לשישה שבועות.

מהו התזמון נכון של התהליך? 

Timing is evrything

תזמונים פחות טובים להתחיל בתהליך הם לפני נסיעה או היעדרות של אחד ההורים, שינויים גדולים כמו מעבר דירה, חוסר פניות ריגשית של אחד ההורים כמו דיכאון אחרי לידה,  וחוסר הסכמה ותיאום בין ההורים על התהליך. 

ייעוץ שינה לא תמיד מתאים בכל זמן בחיים או לכל משפחה. בבואכם להיכנס לתהליך כזה יש לרצותו ולהרגיש שלמים עם עצמכם ועם יועצת השינה שבחרתם לעבוד איתה.

מתאים לכם? רוצים להתחיל? 

דברו איתי!