קליניקה: צפון תל אביב

א - ה בין השעות 22:00 - 09:00
יום ו בין השעות 15:00 - 09:00

מדריך גמילה מחיתולים

איך לגמול מחיתולים בקלות ובהצלחה? כל מה שחשוב לדעת!

 

לתשומת ליבכם:

  • מדריך גמילה מחיתולים זה רלוונטי לילדים בריאים, ללא בעיות התפתחות, בעיות ויסות חושי ו/או בעיות במוטוריקה גסה.
  • מדריך זה אינו מחליף התייעצות עם רופא במידת הצורך.

מהו הגיל הנכון להתחיל את תהליך הגמילה מחיתולים? 

מקובל להתחיל סביב גיל שנתיים וכשמרגישים שהילד בשל.

מהי בשלות?

  • הבשלה רגשית – מתאפיינת בסימנים הקשורים לרגש:
    כשהילד מראה שהוא רוצה להיות  "גדול" ועצמאי
    ומראה מוכנות להתאמץ כדי לזכות בהערכה חברתית,
    מסוגל לדחות סיפוק לכ- 2 דק',
    לא מתבייש בזמן שהוא ערום,
    מסוגל לחלוק צעצועים/ממתקים עם חבריו/אחיו.

  • בשלות פיסית – באה לידי ביטוי כשרואים שהחיתול לא רטוב כל הזמן
    (לפחות שעתיים יבש),
    יודע לטפס על סולם המגלשה רגל-רגל,
    כשהישיבה שלו קלה ומבוססת.

  • מוכנות קוגניטיבית – כשהילד יכול לקרוא ולסמן מתי הוא עומד לעשות את צרכיו,
    יש יכולת שפתית בסיסית – יכול לומר "יש לי פיפי" ויכול לבקש עזרה ממבוגר.

 

רוצים להיות בטוחים שהילד שלכם בשל לתהליך הגמילה?
צ'קליסט מלא בפרק 1 בקורס הדיגיטלי לגמילה מחיתולים

תהליך הגמילה כשמו כן הוא – ת ה ל י ך!

מדובר במסע הדרגתי שאורך בין מספר שבועות למספר חודשים
ויש לצפות לעליות וירידות בדרך ולא מעט "פנצ'רים".

התהליך אינו פשוט ודורש מוכנות וכוחות מצד ההורים והרבה מאד אורח רוח וסבלנות. 

מהם השלבים לגמילה מוצלחת מחיתולים על פי השיטה שלי? 

שלב 1 – מתאמנים!

שלב ההכרות עם הישבנון או הסיר "על יבש", כלומר עם הטיטול או בלעדיו,
הילד יושב כמה דקות וקם, לא לצפות שיעשה את צרכיו מיד כבר בשלב זה.

שלב 2 – מתחילים!

הורדת החיתול בפעם הראשונה למשך שעתיים, בזמן קבוע, נגיד אחה"צ, מהרגע שבאים מהגן ועד ארוחת הערב. רצוי כי תחילת הגמילה תהיה באמצעות הצעה לילד ולא לפי הוראה.
כך ניתן להפוך את הגמילה לחוויה טבעית וחיובית של הילד, ולא לחוויה מעיקה.

 

 

 

האם לתזכר את הילד לגשת לשירותים? 

שימו לב! – אין צורך להזכיר לילד כל כמה דקות – "זה" שלו!  
אם ירגיש ש"זה" עומד לבוא, זה באחריותו והוא צריך ללמוד להתפנות ולהזכיר לעצמו.
הפעמים היחידות שאפשר להזכיר לילד אלו הפעמים שאנחנו לפני נסיעה ארוכה או פעילות ארוכה,
וגם אז פעם אחת מספיקה, כהצעה ולא כהוראה.

 

צפו בראיון איתי בנושא מתוך התכנית "בוקר חם" עם קובי מחט ודנה פאן לוזון
שודר בתאריך 6.4.17

מס' כללי אצבע שכדאי לשים אליהם לב! 

  • רצוי שההורים ילוו את התהליך באופן תומך ככל האפשר לדוגמא:
    כשהפעוט יושב על הסיר אפשר לשבת לידו בהתחלה וככל שהתהליך
    מתקדם להשאירו לבד בחדר השירותים כאשר ההתרחקות של ההורה תהיה הדרגתית.

  • כדאי להלביש אותו בבגדים שקל לפשוט אותם,
    ויש לעזור לו להתפשט ולהתלבש במידת הצורך מצד אחד
    ומצד שני לאפשר לו ולעודד אותו להיות שותף אקטיבי.

  • רוב הילדים לומדים לעשות פיפי לפני קקי,
    (יש אמנם מקרים הפוכים אבל הם נדירים, אם כי זה נורמטיבי לחלוטין).
    במידה והילד השתלט על אחת המיומנויות, אין לצפות כמובן מאליו שידע גם את השנייה.
    יש לתת לו זמן להשתלט על כך בעצמו, תוך כדי תמיכת ההורים, ואין ללחוץ עליו.

 

שלב 3 – מתקדמים!

לאחר שהילד מספיק להגיע לסיר/ישבנון ברוב הפעמים במשך השעתיים,
זה הזמן להתקדם בזמנים ולאפשר לשהות בתחתונים זמן ארוך יותר.
נגיד מהזמן שמגיעים הבית המהגן ועד השינה.
עדיין יש לחתל אותו לפני יציאה מהבית וכשהוא הולך לישון.

שלב 4 – מתנהלים מחוץ לבית

כאשר נראה כי הילד למד בצורה מוצלחת לעשות את צרכיו בסיר או באסלה בבית,
ניתן לעבור לשלב הבא ולא לחתל אותו גם ביציאות מהבית.

כדאי לשאול את הילד לפני שיוצאים מהבית אם הוא צריך ללכת לסיר/ישבנון
לפני היציאה אך בהחלט לא מומלץ ללחוץ עליו.
ילדים בגילאים אלו אינם יכולים לעשות את צרכיהם כאשר הם לא חשים צורך בכך,
ולכן לחץ שכזה הוא מיותר ואינו יעיל.

בשלב זה מביאים את הילד לגן "גמול"! 

 

שלב 5 – מורידים את החיתול בזמן השינה

  • כאשר הילד מתעורר משנת הצהריים יבש בדרך כלל אפשר להתחיל להוריד לו את החיתול במהלכה.

  • לרוב, שלב הגמילה מהרטבה בשנת הלילה מגיע מאוחר יותר מאשר שלב הגמילה מהרטבה בשנת הצהריים. שליטה מודעת בסוגרים ושליטה בהם מתוך שינה עמוקה הם שני דברים שונים לגמרי.

    **גמילת לילה יכולה לבוא כשנה לאחר גמילת יום ואף יותר מכך**

    וכן, זה בהחלט נורמטיבי שהילד ייגמל בלילה רק בגילאי 5-6.

     

    מה כדאי לעשות?

    רצוי לא לתת שתייה מרובה ולהקפיד כי ירוקן את שלפוחית השתן לפני השינה.
    בכל מקרה, ילד שרכש שליטה על סוגריו יגיע גם לשלב של שליטה בזמן הלילה,
    ללא קשר לשתייה לפני שנת הלילה.
    אם הילד מתעקש על שינה בלילה עם חיתול, על ההורים ללכת איתו, בקצב שלו, עד שיהיה מוכן גם לכך.

 

 

אילו בעיות נפוצות ישנן ואיך ניתן להתמודד איתן? 

בעיות סביב התהליך נגרמות בשל כמה סיבות:
אחת מהן היא שההורים, ממקום אוהב ומגונן, עושים עבור הילד שלהם את מה שהוא יכול לעשות לבד.

חשוב להבין שמשמעות התהליך היא העברת האחריות לילד, וכיוצא מזה במידה ויש "פספוסים"
יש לתת לילד שלכם  'לשאת בתוצאות', דהיינו לנקות אחריו את מה שעשה,
כך הוא למד שלמעשים שלו יש השלכות ושהוא צריך לקחת עליהם אחריות.

השתדלו להיות אמפטיים כלפי הילד שלכם ולא כעוסים, מצד אחד,
אבל מצד שני אם יש צורך לשים גבול אז לעשות כן.
דוגמה לגבול: את הצרכים עושים במקום אחד – בחדר השירותים ולא מול הטלוויזיה או בסלון.


צריך לגלות סבלנות ואורך רוח ולהבין שבשביל הילד זהו מאמץ אדיר
ולא מובן מאליו והאימון במיומנות זו היא נרכשת ודורשת אימון ואמון.

 

הבעיות הנפוצות ביותר הדורשות הדרכת הורים מקצועית 

אם נתקלתם במשהו מהדברים הנ"ל – שקלו הדרכת הורים מקצועית:

  • ריגרסייה בתהליך הגמילה: הילד היה כבר גמול לגמרי ופתאום קרה משהו והוא מפספס הרבה. 
  • פחדים: פחד להוציא מהגוף או פחד להתיישב על האסלה.
  • מאבקי כוח: סרבנות, התנגדות וחוסר רצון לשתף פעולה.

 

הורים מתוסכלים מאד כשמצב תקוע ולא מתקדם. 
בתהליך של הדרכת הורים ויעוץ גמילה ניתן לפתור את הבעיה! 

פנו אלי לפרטים נוספים 052-5268111

 

המקור לבעיות 

  • עצירות

    העצירות היא תופעה שגורמת לכאבים ולחוסר נוחות.
    היא יכולה להימשך מספר רב של ימים.
    לאחר עצירות ממושכת, עשיית הצרכים מכאיבה,
    ובכך היא מרתיעה את הפעוט מעשיית צרכים נוספת.
    לעיתים המשפחה כולה מתחילה לעסוק בעניין והופכים את המצב
    לקרקע פורייה למאבקי כוח, תסכולים ותקיעות.
    במצבים כאלו, קודם כל, רצוי להתייעץ עם רופא הילדים,
    במקרים מסויימים ימליץ הרופא להפסיק את תהליך הגמילה,
    ולפעמים יפנה אתכם להדרכת הורים. 

 

  • הסקת ההורים על כישלון 

    בשל "פספוס" חד-פעמי –
    לעיתים הורים חשים חרדים מאד במהלך התהליך,
    מה שעלול לגרום להם לחשוב על כל "פנצ'ר" כאסון ומעיד על כישלון.
    יותר מכך, ישנם הורים אשר חוו ניסיון גמילה קודם שנכשל והם עלולים
    להיות דרוכים עוד יותר ולחשוש:
    "מה יקרה אם גם הפעם זה לא יצליח? מה זה יעיד עלי או על הילד שלי?"

  • בהמשך לסעיף 2 יש הורים שחוו ניסיון גמילה טוב עם אח גדול

    ומתקשים בתהליך עם הילד השני וכתוצאה מכך נוטים להשוות בין הילדים.
    עדיף להימנע מהשוואה לאח בוגר או בכלל לילדים אחרים.
    זה לא תורם לעניין ואף מייצר תסכול אצל הילד ומטרפד את התהליך שלו.

 

  • כעס ותגובות שליליות

    שלכם על הילד בעקבות "פספוסים" –
    הכעס לא פעם נובע מתחושת הגועל שעולה אצל ההורים לנקות את הלכלוך שעשה הילד,
    רגשות שליליים עשויים לנבוע מתחושת הכישלון שמתסכלת אותם.
    אפשר להחליף את הכעס בחמלה, באמפתיה ובתמיכה,
    זה יהיה יעיל הרבה יותר וישמר את האמון ואת היחסים הטובים בין ההורים והילד.

 

  • "פיפי – פרס"

    כמו לוחות עם מדבקות, מתנות וכל שאר מעודדי גמילה כביכול –אין להם מקום.
    ישנם ילדים שזה "יעבוד" עליהם וישנם כאלו שיקלטו שזהו מגרש משחקים חדש
    שבו הוא השולט בעניינים – פתח למאבקי כוח.
    איך אפשר לדעת? –
    אין ילד שלא ישמח לקבל פרס כאות הוקרה לכך שעשה את הצרכים שלו באסלה,
    ההורים אולי שמחים שהשיגו את המטרה אך פה יש טעות גדולה בחשיבה,
    הפרס מגביר אצל הילד מוטיבציה חיצונית (אני עושה באסלה – אני זוכה בפרס)
    ולא מוטיבציה פנימית (אני עושה באסלה –  אני גדול, אני יכול).

    גמילה מחיתולים היא חלק אינטגרלי מההתבגרות ומתהליך התירבות של הילד.

    וכדי לחזק את "האני היכול" שלו כדאי לעודד אותו בשבחים על המעשה (וגם לא לצאת מגדרכם…)

    כך, הילד שלכם, יפתח "אני עצמאי" ולא "אני מרצה" על מנת לקבל פרס.

 

  • גמילה מוקדמת 

    לילד לא בשל פיסית ו/או רגשית – ישנם ילדים אשר בשל תהליך ההתפתחות
    שלהם או בשל מצב אחר בחיים, יהיו בשלים לגמילה מאוחר יותר מאשר רוב הילדים,
    למשל ילדים שנולדו טרם זמנם, ילדים שהיו חולים ממושכות בתקופת ינקותם,
    ילדים הסובלים מקשיי התפתחות (מוטורית, בדיבור או בהבנת השפה) או מפיגור שכלי.

 

  • תזמון לא מוצלח בכניסה לתהליך

יש ילדים שהאנרגיה שלהם מופנית להתמודדות עם שינויים  (למשל הולדת אח, מעבר דירה, גירושי הורים וכדומה),
ילדים הסובלים מטראומה (תאונת דרכים, מוות במשפחה).
אלו סיבות מספיק טובות ללמה לא כדאי להתחיל עכשיו.
אין זה אומר בהכרח שההישגים בתהליך צפויים לכישלון אם כן תחליטו "ללכת על זה",
אך בהחלט ייתכן והילד יגלה קושי רב הרבה יותר מאשר היה מגלה אילולא היה פנוי רגשית לעיסוק בגמילה.

 

לסיכום

תקופת הגמילה היא במידת מה תקופה של מתח ודריכות ולעיתים אף מתישה.
היא עשויה להתאפיין במעברים אמוציונליים שלכם ושל ילדכם, 
מתחושת תסכול ואכזבה (כשלא כל כך הולך…)
לתחושת סיפוק ושמחה (כשמצליח),
אך מעל לכל, זהו תהליך חיברות וחינוך הכרחי,
מרתק ומאתגר התורם רבות להתפתחות הילד מחד, ולחיזוק תחושת היכולת ההורית מאידך.
בדיוק בשל כך, יש להמשיך בו עד לסיומו המוצלח.
סבלנות, עקביות ונחישות מצדכם, ההורים, יגדילו את הסבירות להצלחה בתהליך.

להורדת מדריך גמילה מחיתולים בחינם לחצו כאן

לקריאה נוספת גמילה מחיתולים

הצטרפו לדף הפייסבוק הייחודי שלי הנותן מענה לכל מה שרציתם לדעת על גמילה ועוד